ویژگی بادگیر مناسب

قطعا بسته به مقصد سفر انتخاب بادگیر مناسب از لوازم ضروری سفر است. معمولاً سرعت باد از متغیرهاییست که قابل پیش‌بینی نیست و در صورت پیش‌بینی، نسبت به دیگر عوامل طبیعی تغییرپذیرتر هستند. معمولاً وزش باد در مناطق اجرای تور (جنگل‌ها، کویر‌ها و کوه‌های کم ارتفاع) مناسب هستند، اما در برنامه‌های کوه‌پیمایی توصیه ما این است که حتماً در کوله‌پشتی خود یک بادگیر همراه داشته باشید. اگر تا به حال بادگیر نداشتید این مطلب شما را برای خرید یک بادگیر مناسب راهنمایی می‌کند.

بادگیر چیست؟

بادگیر

به لباس‌هایی که صرفاً برای شرایط باد در نظر گرفته‌ شده باشند بادگیر گویند. این دسته از پوشاک برای سفر در طبیعت (به‌خصوص در ارتفاعات که سرعت باد بیشتر است) مناسب است. بادگیرها معمولاً ضد آب هستند و در شرایطی که بارش باران با وزش باد همزمان شود، عایقی بسیار مناسب برای شما هستند. نوع معمولی بادگیر نیز وجود دارد که فقط محافظ در مقابل باد است و حالت ضد آب ندارد. این نوع بادگیرها نسبت به نوع ضد آب آن نیز قیمت کمتری دارند.

اگر بخواهیم تعریف کنیم که بادگیر چیست و چه کاربردی دارد، اولین چیزی که به ذهن می رسد این است که لباسی است که برای محافظت در برابر باد طراحی شده است. معمولاً از مواد سبک وزن و ضد باد مانند پلی استر یا نایلون ساخته می شود و در فعالیت های خارج از منزل مانند دویدن، دویدن در مسیر، پیاده روی یا دوچرخه سواری استفاده می شود.

گاهی وقت‌ها علت تمام سرمایی که حس می‌کنیم فقط وزش باد است و دمای هوا به خودی خود مناسب است. در این شرایط بادگیرها بهترین گزینه‌اند.گاهی وقت‌ها علت تمام سرمایی که حس می‌کنیم فقط وزش باد است و دمای هوا به خودی خود مناسب است. در این شرایط بادگیرها بهترین گزینه‌اند.

پس بادشکن برای چیست؟

بادشکن برای محافظت از کاربر در برابر سرما و احساس ناراحتی ناشی از باد در حین انجام فعالیت های خارج از منزل عمل می کند. علاوه بر این، با کاهش قرار گرفتن در معرض باد و آب و هوای نامساعد، به حفظ گرمای بدن و جلوگیری از بیماری های تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا کمک می کند.معمولاً می توانید بادگیر و ژاکت را با هم اشتباه بگیرید زیرا ظاهر آنها شبیه به هم است، اما در واقع دو لباس کاملاً متفاوت هستند، به همین دلیل است که در زیر به جزئیات تفاوت های اصلی بین بادگیر و ژاکت می پردازیم.

چرا باید گتر کوهنوردی بپوشیم
خواندن

تفاوت بین بادگیر و ژاکت چیست؟

تفاوت اصلی بادگیر و ژاکت در جنس و هدف آنهاست. بادشکن از مواد سبک وزن و مقاوم در برابر باد ساخته شده است، در حالی که یک ژاکت را می توان از انواع مواد سنگین تر و عایق مانند پشم، چرم یا خراشید.

هدف اصلی بادگیر محافظت در برابر باد و باران است، در حالی که هدف ژاکت ایجاد گرما و عایق حرارتی در شرایط سرد است. به طور خلاصه، بادشکن برای فعالیت در فضای باز در شرایط باد شدید استفاده می شود، در حالی که از ژاکت برای هوای سرد استفاده می شود.

چه نوع بادگیرهایی برای خرید وجود دارد؟

بادگیر

بادشکن انواع مختلفی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

بادگیر ورزشی: این نوع بادگیر برای استفاده در فعالیت های خارج از منزل مانند دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری و غیره طراحی شده است. آنها سبک و قابل تنفس هستند.

بادگیر فنی: این نوع بادگیر برای فعالیت های سخت تر مانند پیاده روی یا کوه نوردی طراحی شده است. دوام بیشتری دارند و با مواد مقاوم تر در برابر آب و باد ساخته می شوند.

بادگیر معمولی: این نوع بادگیر بیشتر برای استفاده روزمره مناسب است و می تواند از نظر طراحی سنگین تر و رسمی تر از سایر انواع بادگیر باشد.

بادگیر کلاهدار: این نوع بادگیر دارای هودی است که محافظت بیشتری در برابر باد و باران ایجاد می کند.

بادگیر با آستر فلیس: این نوع بادگیر دارای آستر پشمی برای ایجاد گرمای اضافی در شرایط سرد می باشد.

اینها تنها چند نمونه هستند و بسته به سازنده و کاربرد مورد نظر، ممکن است انواع دیگری از بادشکن وجود داشته باشد.

 

نکات مهم در انتخاب بادگیر کوهنوردی

بادگیر

بادگیر های کوهنوردی یکی آزمون ترین تجهیزات هستند که باید هر کوهنوردی انها را داشته باشد. این بادگیر ها ورزشکاران را از شرایط بد آب و‌ هوایی در امان نگه می‌دارد.

هنگام خرید بادگیر کوهنوردی باید به چند نکته مهم توجه کرد:

  • حفاظت در برابر باد: یک بادگیر مناسب باید محافظت خوبی در برابر باد داشته باشد و از سرد شدن شما در هنگام صعود جلوگیری کند. به دنبال موادی باشید که در برابر باد مقاوم هستند و اجازه نمی دهند هوا به راحتی از آنها عبور کند.
  • قابلیت تنفس: قابلیت تنفس کلیدی برای حفظ راحتی در طول فعالیت بدنی است. بادگیر باید اجازه دهد عرق به راحتی تبخیر شود تا شما را خشک نگه دارد و از تجمع رطوبت در داخل جلوگیری کند.
  • سبکی و تراکم پذیری: به عنوان یک کوهنورد، مطمئناً به دنبال صرفه جویی در وزن و فضا در تجهیزات خود هستید. بادگیر را انتخاب کنید که وزن سبکی داشته باشد و در زمانی که از آن استفاده نمی کنید به راحتی در یک کوله پشتی فشرده شود.
  • مقاومت در برابر سایش: در هنگام صعود، مالش دادن به سنگ های ناهموار یا سایر عناصر تیز معمول است. اطمینان حاصل کنید که بادگیر مقاومت سایشی خوبی داشته باشد تا به راحتی آسیب نبیند.
  • تناسب و تحرک: مهم است که بادگیر دارای تناسب مناسب باشد تا بتوانید در هنگام کوهنوردی آزادانه حرکت کنید. بررسی کنید که آستین ها، یقه و کمر دارای تنظیمات یا کشش متناسب با بدن شما باشند.
  • جیب ها و جزئیات اضافی: در نظر بگیرید که بادگیر دارای جیب هایی برای نگهداری وسایل کوچک مانند کلید یا نقشه است. همچنین می توانید برای دید بیشتر به جزئیاتی مانند هودهای قابل تنظیم، سرآستین های نوار چسب یا عناصر بازتابنده نگاه کنید.
نمایندگی کچوا در منیریه
خواندن

اهمیت بادگیر برای کوهنوردان چیست؟

بادگیر های  کوهنوردی وسایلی هستند که به طور خاص برای محافظت از کوهنوردان در هنگام صعود از باد طراحی شده اند. آنها از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا چندین مزیت کلیدی را ارائه می دهند:

  • حفاظت در برابر باد: بادگیر ها برای مقاومت در برابر باد و جلوگیری از باد طراحی شده اند و به کوهنوردان کمک می کنند تا از اثرات مخرب آن در امان بمانند. باد در ارتفاع می تواند قوی، سرد و حتی خطرناک باشد، بنابراین داشتن یک بادگیر مناسب برای راحت و ایمن ماندن ضروری است.
  • عایق حرارتی: بسیاری از بادگیرهای کوهنوردی با موادی طراحی شده اند که عایق حرارتی اضافی را فراهم می کنند. این امر به ویژه در مناطق یا زمان هایی از سال که ممکن است دما پایین باشد، مهم است. بادگیرها با حفظ گرمای بدن و جلوگیری از باد سرد، به جلوگیری از اتلاف گرما و حفظ دمای ثابت بدن کمک می کنند.
  • آزادی حرکت: بادگیرهای کوهنوردی با در نظر گرفتن راحتی و تحرک طراحی شده اند. آنها معمولاً سبک، منعطف هستند و طیف وسیعی از حرکت را امکان پذیر می کنند، که برای کوهنوردانی که نیاز به حرکت آزادانه و چابکی روی سنگ دارند، بسیار مهم است.
  • مقاومت در برابر سایش: هنگام صعود، کوهنوردان در معرض عناصر مختلف و اصطکاک قرار می گیرند که می تواند به لباس آنها آسیب برساند. بادگیرهای کوهنوردی معمولاً از مواد بادوام و مقاوم در برابر سایش ساخته می شوند که به محافظت از لباس در برابر پارگی و سایش ناشی از تماس با سنگ کمک می کند.
انتخاب کوله پشتی مناسب
خواندن

 مزایای داشتن بادگیر چیست؟

حتما بارها در مناطقی قرار گرفتید که وزش باد در آن زیاد باشد؛ گاهی وقت‌ها علت تمام سرمایی که حس می‌کنیم فقط وزش باد است و دمای هوا به خودی خود مناسب است؛ در این حالت با پوشیدن یک بادگیر، هوا را برای خودتان مطبوع خواهید کرد. علاوه بر آن بادگیرها حجم و وزن کمی دارند و جای زیادی را در کوله‌تان نمی‌گیرند.

بادگیرها حجم و وزن کمی دارند و در یک مشت جمع می‌شوند.بادگیرها حجم و وزن کمی دارند و در یک مشت جمع می‌شوند.

ویژگی‌های یک بادگیر خوب

1. اندازه بادگیر باید به حدی باشد که بتوان سایر لایه‌ها را هم در زیر آن به تن داشت، بدون اینکه حالت فشردگی پیش بیاید و یا مانع حرکات و انعطاف بدن شود.

اندازه بادگیر باید به حدی باشد که بتوان سایر لایه‌ها را هم در زیر آن به تن داشت.اندازه بادگیر باید به حدی باشد که بتوان سایر لایه‌ها را هم در زیر آن به تن داشت.

2. بادگیر باید دارای کلاه با یک نقاب باشد. بهتر است که در قسمت گردن دارای ریسمان‏‌های کشیدنی برای کوچک‌تر کردن قسمت صورت باشد تا باران صورت و گردن را خیس نکند.

3. کلاه بادگیر باید آن‌قدر بزرگ باشد که بتوان یک کلاه ایمنی در زیر آن بر سر گذاشت، ولی درعین‌حال بزرگی آن باعث محدود شدن دید (مخصوصاً در جوانب) نشود.

4. یک بادگیر خوب باید قابلیت بازشدن و تنظیم کردن در قسمت جلو، کمر، زیربغل، جوانب و سرآستین‌ها را داشته باشد. این قابلیت باعث می‌شود بتوان تهویه در لباس به وجود آورد و یا آن را محکم بست.

یک بادگیر خوب باید قابلیت بازشدن و تنظیم کردن در قسمت جلو، کمر، زیربغل، جوانب و سرآستین‌ها را داشته باشد.یک بادگیر خوب باید قابلیت بازشدن و تنظیم کردن در قسمت جلو، کمر، زیربغل، جوانب و سرآستین‌ها را داشته باشد.

5. دندانه‌های زیپ‌ها بزرگ و مقاوم باشند و روی زیپ  زبانه داشته باشد تا آن را از خیس شدن حفظ کند ولی اجازه تهویه لباس را بدهد. (بعضی از زیپ‌ها از جنس ضدآب هستند.)

6. درزها و دوخت‌های آن ضدآب و عایق و محکم باشند.

7. دسترسی به داخل جیب‌ها با دستکش و درحالی‌که کوله را به پشت دارید، آسان باشد.

8. جیب‌ها باید دارای درپوش مناسب برای محافظت از باران باشند.

9. قد آن به‌اندازه کافی بلند باشد و تا زیر قسمت کمر شلوار را بپوشاند و در این قسمت  یک‌بند کشیدنی  داشته باشد تا قسمت پایین‌تنه را کیپ کند.

10. آستین‌ها قسمت مچ را کاملاً بپوشانند. چسبانک، قزن قفلی و گیره‌های مخصوصی قسمت مچ را کاملاً کیپ نگه دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *