راهنمای سفر در پاییز و زمستان

راهنمای سفر در پاییز و زمستان

خیلی از ما وقتی به سفر در پاییز و زمستان فکر می‌کنیم -بیش از هر چیز دیگر- یاد هوای سرد می‌افتیم. اکثر مواقع هم یا از خیر سفرهای چندروزه به مناطق نه‌چندان‌گرم‌سیر می‌گذریم یا در تمام طول سفر، داخل خانه‌ی محل اقامت‌مان می‌مانیم و بیرون نمی‌رویم. اما نکته این‌جاست که بدون برداشتن دو کمد لباس هم می‌شود برای سرمای احتمالی آماده بود. کافی‌ست درمورد وسایل و لباس سفر در هوای سرد بیش‌تر بدانیم.

در این یادداشت به وسایلی خواهیم پرداخت که برای سفر در سرما باید با خود بردارید. درمورد ویژگی‌های لباس سفر در هوای سرد هم بیش‌تر حرف خواهیم زد. پس قلم و کاغذ (یا گوشی هوش‌مندتان) را آماده کنید و لیست وسایل مورد نیاز برای یک سفر لذت‌بخش و بی‌دردسر در پاییز یا زمستان را بنویسید. موقع بستن چمدان‌ها و کوله‌ها، داشتن این لیست می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

۱- کفش و جوراب: سنگر اول

با هر نوع آب‌وهوایی که مواجه باشید، کفش‌ها اولین سنگر شما در برابر تاثیرات آن هستند. به همین خاطر است که -برخلاف موارد دیگر- لازم نیست نگران اندازه‌ی کفش و فضایی باشید که میان وسایل‌تان اشغال می‌کند. یک پوتین زمستانی راحت و مناسب، بهترین دوست‌تان در طول سفر خواهد بود.

اگر قرار است با هواپیما سفر کنید، این کفش‌ها را در طول مسیر بپوشید تا چمدان‌هایتان را سنگین نکنند. اگر با ماشین خودتان سفر می‌کنید، می‌توانید یک کفش راحتی برای طول مسیر داشته باشید و از کفش‌های زمستانی‌تان فقط در مقصد استفاده کنید.

کفش خوب برای سفرهای پاییزی و زمستانی

ویژگی‌های یک کفش خوب برای سفرهای پاییزی و زمستانی:

  • ضد آب است. (کفش‌هایی که از جنس گورتکس هستند، هم استایل خوبی دارند و هم ضدآب و گرم‌اند.)
  • بستن و باز کرد بندهایش زمان زیادی نمی‌برد. (پوتین‌های کوهنوردی و هایکینگ دقیقا به این منظور طراحی خاص خودشان را دارند.)
  • رنگ تیره دارد. (تا لکه‌های گِل و آب و… روی آن واضح نباشند.)
اصول گام برداری صحیح
خواندن

جوراب برای هوای سرد

اما علاوه بر کفش، باید به فکر برداشتن جوراب‌های مناسب هم باشید. خیلی از ما درمورد جوراب‌هایمان فکر نمی‌کنیم. اما یک جفت جوراب خوب می‌تواند گرم ماندن پاها را تضمین کند. جوراب‌های مناسب برای فصول سرد معمولا درصد بالایی از پشم در خود دارند. جوراب‌های پاییز و زمستان لزوما ضخیم نیستند اما برای هوای سرد طراحی شده‌اند. خلاصه این‌که به جوراب‌هایتان فکر کنید!

 

۲- شال و کلاه: راز گرم ماندن در بیرون خانه

یکی از چیزهایی که در هوای آزاد -به‌خصوص در مسافت‌های کوتاه‌تر- می‌تواند گرم ماندن‌تان را تضمین کند، کلاه است. هرچه‌قدر که هوای مقصدتان سردتر باشد، کلاه‌تان باید درصد پشم بیش‌تری داشته باشد. به طور کلی می‌شود گفت که یک کلاه ایده‌آل برای سفرهایی پاییزی و زمستانی دارای این ویژگی‌هاست:

  • گوش‌ها را پوشش می‌دهد.
  • حداقل بخشی از پشت گردن را پوشش می‌دهد.
  • آویز زینتی در بالا یا کناره‌ها ندارد و جای زیادی در کیف نمی‌گیرد.
  • با روش‌های مدرن و مواد مناسب تولید شده و با اشغال کم‌ترین فضا، بیش‌ترین گرما را برایتان به ارمغان می‌آورد.

کلاه برای پاییز و زمستان

ممکن است به نظرتان آن‌قدرها هم مهم نباشد. اما یک شال خوب می‌تواند تاثیر زیادی بر میزان مقاومت شما در برابر باد و هوای سرد داشته باشد. شال‌های نسبتا نازکی وجود دارند که جای کمی می‌گیرند اما در سرمای پاییز و زمستان بسیار مفیدند. با توجه به میزان سرما و وزش باد، نحوه‌ی بستن شال هم می‌تواند تغییر کند تا پوشش کم‌تر یا بیش‌تری را در اختیار شما قرار دهد.

شال برای پاییز و زمستان

 

۳- دست‌کش: هرچه نازک‌تر بهتر

اگر هم‌سرتان با دست‌های خودش یک دست‌کش بزرگ از جنس کاموا یا پشم برایتان نبافته، توصیه‌ی ما این است که از این نوع دست‌کش‌ها دوری کنید. این روزها می‌شود یک دست‌کش کاملا گرم و ضدآب را در اندازه‌ای کوچک خریداری کرد. به دنبال دست‌کشی باشید که:

  • ضدآب باشد.
  • دست‌تان در آن عرق نکند. (هوا در آن جریان داشته باشد.)
  • نازک و کوچک باشد و فضای زیادی اشغال نکند.
  • پوشش بیرونی آن به سرعت خشک شود.
  • درآوردن دست از آن، آسان و سریع باشد.
پتوی نجات چیست؟
خواندن

دست‌کش برای زمستان و پاییز

 

۴- سایر لباس‌ها: لایه‌لایه گرم شوید

هرکسی می‌تواند چند چمدان لباس بردارد و برای مقابله با هوای سرد آماده باشد. اما اکثر ما نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم چنین کاری کنیم. در نتیجه باید ببینیم چه‌طور می‌شود مقدار کمی لباس برداشت و در دماهای پایین با مشکل مواجه نشد. بهترین راه برای این کار، لایه‌لایه لباس پوشیدن است. یعنی وقتی دارید لباس‌های مسافرت‌تان را انتخاب می‌کنید، به چند لایه لباس فکر کنید:

  • لایه‌ی اول: پیراهن نازک با آستین کوتاه یا بلند
  • لایه‌ی دوم: پیراهن آستین‌بلند یا سوشرتی که بشود آن را روی لایه‌ی اول پوشید
  • لایه‌ی سوم: کاپشن یا پالتو (ترجیحا غیرضخیم) برای بیرون رفتن و قدم زدن در هوای سرد
  • لایه‌ی چهارم: بادگیر یا پانچوی ضدآب برای استفاده هنگام بارش باران و برف

برای نیم‌تنه‌ی پایین هم چند لایه در نظر بگیرید و یک شلوار نازک و تنگ‌تر برای پوشیدن از زیر و یک شلوار ضخیم و گشادتر برای پوشیدن از بالا به هم‌راه داشته باشید.

داشتن این چهار لایه لباس به شما کمک خواهد کرد تا بسته به شرایط و دمای محیطی که در آن هستید، به سرعت یک لایه به لباس‌هایتان اضافه یا از آن کم کنید. با این کار، هم داخل خانه راحت خواهید بود و هم بیرون از آن. و راز انتخاب مناسب لباس سفر در هوای سرد -در عین پایین نگه داشتن حجم وسایل- هم همین است.

چند لایه لباس برای هوای سرد

 

۵- عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب: خورشید همیشه آن بالاست

خیلی‌ها فکر می‌کنند کِرِم ضدآفتاب و عینک آفتابی فقط در تابستان کاربرد دارند. اما نکته این‌جاست که آفتاب همیشه آن بالا حضور دارد و اتفاقا در پاییز و زمستان در آسمان پایین‌تر است. یعنی هم بیش از حالت عادی در میدان دید شما قرار می‌گیرد و هم می‌تواند از سطح سفید برف روی زمین انعکاس پیدا کند و به چشم‌ها و پوست‌تان آسیب برساند. یعنی عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب در مسافرت‌های زمستانی و پاییزی هم کاربرد دارند و بهتر است در چمدان یا کیف‌تان جایی برای آن‌ها پیدا کنید.

چرا باید گتر کوهنوردی بپوشیم
خواندن

 

نکته‌ی پایانی: تسلیم وسوسه‌ی برداشتن وسایل مورد علاقه‌تان نشوید

همه‌ی ما لباس‌ها و ابزارهایی داریم که بیش از بقیه دوست‌شان داریم. مثلا ممکن است یک پالتوی ضخیم داشته باشید که نصف چمدان‌تان را پر کند و سنگین هم باشد. اما چون دوستش دارید، وسوسه خواهید شد که آن را با خودتان بردارید. با توجه به این‌که حجم وسایل مورد نیاز در سفرهای پاییزی و زمستانی در حالت عادی هم نسبت به بهار و تابستان بیش‌تر است، تسلیم شدن در برابر این وسوسه‌ها قطعا شما را به دردسر خواهد انداخت. پس حواس‌تان به وسایل مورد علاقه‌ی بزرگ و سنگین‌تان باشد!

 

جمع‌بندی

لباس سفر در هوای سرد لزوما ضخیم‌تر از لباس‌های عادی نیست اما هوش‌مندانه‌تر انتخاب شده است. برای این‌که بتوانید با حداقل وسایل در سفرهای پاییزی و زمستانی گرم بمانید، باید کفش و جوراب مناسبی انتخاب کنید، کلاه و دست‌کش به هم‌راه داشته باشید و سایر لباس‌ها را در چند لایه‌ی پوشیدنی با خود بردارید. علاوه بر این، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب هم برای این سفرها لازم‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *